Nowy bolid teamu PWR Racing Team

Nowy, ulepszony bolid studenckiej drużyny PWR Racing Team doczekał się swojej premiery. W obliczu pandemii prace nad jego skonstruowaniem nieco się przedłużyły, ale zdecydowanie warto było czekać. Bolid RT11 robi wrażenie i posiada liczne, także autorskie ulepszenia względem poprzedniego modelu. Nie zmieniło się jedno – układ wydechowy został skonstruowany z wykorzystaniem tytanu przekazanego przez WOLFTEN.

PWR Racing Team to grupa 80 studentów wrocławskich uczelni wyższych, pasjonatów motoryzacji. Wszystko zaczęło się ponad dekadę temu od stworzenia bolidu RT01. Obecnie na koncie drużyny jest już 10 bolidów wyścigowych. Stworzenie pojazdu tego typu oraz testy trwają wiele miesięcy.

Co ciekawe, RT11 to prawdopodobnie ostatni bolid z silnikiem spalinowym stworzony przez ekipę z Politechniki Wrocławskiej. Kolejny model, jaki ujrzy światło dzienne, będzie posiadał już napęd elektryczny. Wynika to ze zmian w branży motoryzacyjnej i zasad ustalanych na międzynarodowych zawodach studenckich. Obecnie rozrywane są konkurencje w trzech klasach: elektrycznej, spalinowej i autonomicznej. Organizatorzy zapowiadają stopniowe odchodzenie od kategorii pojazdów spalinowych. Nowy, elektryczny model RT12e jest już w fazie designu.

Imponujące parametry RT11

Imponujące parametry RT11

Bolid RT11 do setki rozpędza się w zaledwie trzy sekundy. Pojazd ma 87KM przy skromnej wadze 196 kg. Zastosowano w nim rozwiązania konstrukcyjne, które pozwoliły na zminimalizowanie masy pojazdu, dobre właściwości aerodynamiczne oraz amortyzację. Do ulepszeń w RT zaliczyć można także zmaksymalizowanie wydajności układu chłodzenia w każdych warunkach dzięki nowym tunelom chłodnicy oraz redukcję masy większości elementów zawieszenia. Zwiększono sztywność układu kierowniczego i zmodernizowano wnętrze kokpitu, by dać kierowcy większy komfort jazdy i stabilną pozycję.

Osiągi samochodu zostały poprawione dzięki udoskonaleniom napędu. Nowy układ dolotowy dostarcza do silnika więcej powietrza, a druga szyna paliwowa i osiem wtryskiwaczy paliwowych wpływają korzystnie na wydajność silnika. Pojazd jest bogaty w elektronikę. Został wyposażony w zaawansowany system Real Time Operating System oraz sieć niemal 100 czujników, które są niezbędne do prawidłowej pracy jednostki napędowej i monitorowania parametrów. Sympatycznym efektem, jaki wymyślili studenci, jest opcjonalny motyw pojawiający się na wyświetlaczu z Robertem Kubicą w roli głównej i hasłem „Kubica by nie hamował”.

Kubica by nie hamował
Kubica by nie hamował

Układ wydechowy z tytanu

Od lat z dumą wspieramy drużynę PWR Racing Team. Z tytanu otrzymanego od firmy WOLFTEN studenci samodzielnie skonstruowali układ wydechowy. Nasze materiały zostały wykorzystane także do wytworzenia autorskich szpilek i nakrętek łączących koła z piastą.

Projekt układu wydechowego w RT11 jest analogiczny do tego wykorzystanego w RTX, natomiast, dzięki zastosowaniu cieńszych rur tytanowych, zmniejszono w nim masę kolektora i układu wydechowego aż o 40%. Spawanie wydechu z rur tytanowych było złożonym i czasochłonnym procesem. W pierwszej kolejności pocięto rurę na mniejsze pierścienie, które w osłonie argonu zostały zespawane w kolana o odpowiednich kątach zgięcia.

Wydech z RTX, czyli z poprzedniego modelu, na licznych zawodach uznawany był za najlepiej brzmiący wydech i zwracał uwagę nie tylko sędziów, ale również konkurencji. O tym, jak w akcji brzmi wydech wykonany z cieńszych materiałów przekonamy się na pierwszych zawodach w tym sezonie, które odbędą się na początku lipca w Holandii.

Nowością w RT11 jest także zastosowanie autorskiego układu smarowania z obrotowym smokiem w misce olejowej, który usprawnia dostarczanie oleju do pompy olejowej i pozwala uniknąć spadków ciśnienia oleju w silniku, co jest szczególnie przydatne przy większych przeciążeniach pojazdu oraz w trakcie zakrętów i przyspieszenia.

nowy bolid PWr Team
PWr Racing Team

Zawody Formuła Student

Charakterystyka zawodów Formuła Student, które są jednymi z najbardziej prestiżowych i wymagających konkursów inżynierskich na świecie, jest niesamowicie ciekawa. Wbrew pozorom, pod uwagę nie są brane jedynie osiągi na torze – w zawodach studenckich ważną część stanowią również konkurencje statyczne, w których należy wykazać się wiedzą techniczną oraz podejściem biznesowym. W konkurencjach statycznych ocenia się m.in. prezentację pomysłu biznesowego, design i kosztorys. Konkurencje dynamiczne to jazda po torze w kształcie ósemki, przyspieszenie, sprint, wyścig główny i weryfikacja wydajności.

Zgodnie z wymaganiami stowarzyszenia Society of Automotive Engineers bolid studencki musi być zaprojektowany, skonstruowany i przygotowany do zawodów w trakcie jednego roku. Wyjątkowo, w związku z pandemią i odwołaniem zawodów, do startów w 2021 roku dopuszczone zostały pojazdy zaprojektowane i zbudowane od 2019 roku. Jak podkreśla Kacper Markiewicz, lider PWR Racing Team, dodatkowy czas został wykorzystany na optymalizację poszczególnych elementów bolidu, dopracowanie szczegółów oraz dodatkowe testy. O wynikach decyduje suma punktów z poszczególnych konkurencji.

W bieżącym sezonie drużyna PWR Racing Team zakwalifikowała się do uczestnictwa w 4 międzynarodowych zawodach – w Holandii (Formula Student Netherlands), w Czechach (Formula Student Czech Republic), na Węgrzech (Formula Student EAST) oraz we Włoszech (Formula SAE Italy). Celem zespołu jest powtórzenie sukcesów z poprzednich sezonów i zdobycie miejsc na podium.

PWr Racing Team

Pozostałe wpisy

Premiera nowego bolidu RT12E

Premiera nowego bolidu RT12E

PWR Racing Team nie zwalnia tempa i ogłasza premierę nowego bolidu RT12E, który wystartuje w zawodach Formuła Student w kilku europejskich krajach. Tym razem zadanie było trudniejsze, niż zwykle, bowiem zgodnie z najnowszymi wymogami, studenci musieli skonstruować bolid z napędem elektrycznym.

czytaj dalej