ALUMINIUM

ALUMINIUM

Aluminium jest drugim po żelazie najczęściej stosowanym metalem w wielu gałęziach przemysłu, ponieważ łączy w sobie unikalną kombinację wielu pożądanych właściwości. Glin należy do grupy metali nieżelaznych i jest jednym z najczęściej występujących pierwiastków na Ziemi (po tlenie i krzemie). W ofercie firmy WOLFTEN znajdują się pręty, blachy, rury, profile, kształtowniki, płaskowniki, płyty i formatki wykonane z aluminium. Na zamówienie wykonujemy także niestandardowe formaty, zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem klientów.

WOLFTEN jest wyłącznym dystrybutorem WMH Group Germany – niemieckiego przedsiębiorstwa z wieloletnią tradycją, które dostarcza materiały z aluminium dla branż z przemysłu lotniczego, kosmicznego, budowlanego i innych. Dzięki tej współpracy zyskujemy nie tylko doświadczonego partnera i solidne know-how z zakresu materiałów wytwarzanych z aluminium, ale również najwyższej jakości produkty z niezbędnymi certyfikatami oraz niezawodność łańcucha dostaw.

 

WMH

Produkty z aluminium dostępne w ofercie WOLFTEN

Właściwości aluminium

Aluminium, w porównaniu z innymi metalami, jest materiałem stosunkowo lekkim. Jego gęstość wynosi 2,7g/cm3, dzięki czemu jest niemal trzykrotnie lżejsze niż żelazo. Aluminium posiada srebrzystą barwę, charakteryzuje się dużym współczynnikiem rozszerzalności cieplnej, a także bardzo dobrą odpornością na korozję atmosferyczną. Metal ten jest dobrym przewodnikiem cieplnym i stosunkowo dobrym przewodnikiem elektrycznym. Wysoka plastyczność sprawia, że jego zastosowanie w przemyśle jest bardzo powszechne. Aluminium łatwo poddaje się obróbce i można łączyć je z innymi materiałami poprzez nitowanie, skręcanie, spawanie oraz lutowanie.

Niezwykłą zaletą aluminium jest to, że może być nieskończenie przetwarzane. Zaletą stopów aluminium jest również to, że ich udarność nie maleje w niskich temperaturach, dzięki czemu są dużo mniej kruche, a wręcz ich wytrzymałość się zwiększa. Aluminium ma bardzo dużą odporność na korozję, ponieważ jego powierzchnia w środowiskach naturalnych oraz lekko kwaśnych podlega pasywacji, czyli pokrywa się tlenkami własnymi, które tworzą szczelną powłokę.

Zastosowanie aluminium

Najważniejsze zastosowanie przemysłowe mają stopy wieloskładnikowe, np. Al-Si-Cu-Mg-Ni oraz Al-Cu-Ni. Wykorzystywane są w branży lotniczej, kosmicznej, zbrojeniowej, stoczniowej oraz medycznej, a także w przemyśle zbrojeniowym.

Aluminium rafinowane wykorzystuje się do tworzenia elementów aparatury chemicznej oraz wyrobów elektrotechnicznych i elektronicznych. Ponadto, przy jego pomocy produkuje się także płaskie ekrany oraz chipy półprzewodnikowe w procesie rozpylania jonowego. Dowiedz się więcej o targetach do napylania próżniowego. Ultra czysty tlenek glinu używany jest w bateriach oraz w produkcji chipów LED. Aluminium rafinowane ma także zastosowanie dekoracyjne oraz przy wykończeniach na wysoki połysk.

Aluminium hutnicze, w zależności od rodzaju, stosowane jest do produkcji aparatury chemicznej, folii, powłok kablowych, przewodów elektrycznych i innych wyrobów ogólnego zastosowania.

BRANŻA LOTNICZA

Części konstrukcyjne samolotów, części silników, elementy turbin, ramy kadłuba, powłoki skrzydeł.

BRANŻA MEDYCZNA

Łóżka szpitalne i fotele dentystyczne, elementy kabin rentgenowskich i stacji dializ, sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie.

BRANŻA STOCZNIOWA

Komponenty statków i jachtów, elementy konstrukcyjne.

BRANŻA KOSMICZNA

Elementy konstrukcyjne łazików marsjańskich.

PRZEMYSŁ ZBROJENIOWY

Amunicja, części pocisków, osprzęt lotniczy i obronny, dolne komory zamkowe karabinów szturmowych, karabiny precyzyjne.

Aluminium, zastosowanie

Gatunki aluminium

Po dodaniu do aluminium innych pierwiastków, takich jak krzem, miedź, mangan, magnez, cynk czy żelazo, jesteśmy w stanie uzyskać stop, który charakteryzuje się znacznie lepszymi cechami wytrzymałościowymi, a po obróbce cieplnej – także mechanicznymi. Istotne jest to, że stopy te zachowują dobre własności plastyczne.

Według PN-EN 573-3:2005 aluminium wytwarza się w kilkunastu gatunkach o różnym stopniu czystości – od 99,00% do 99,99%. Możemy podzielić je na dwie kluczowe grupy.

  • Aluminium rafinowane A199,99 (AR1) oraz A199,95 (AR2). Cechuje je bardzo wysoka czystość oraz niski poziom zanieczyszczeń i mikroelementów. Zawartość czystego aluminium oscyluje w zakresie od 99,998% do 99,9999%.
  • Aluminium hutnicze – w zależności od rodzaju, stosuje się je do produkcji aparatury chemicznej, folii, powłok kablowych, przewodów elektrycznych i innych wyrobów ogólnego zastosowania. Aluminium hutnicze zawiera 99 – 99,8% aluminium.

Seria stopu

Główne dodatki stopowe

1xxx Aluminium niestopowe, zawartość min. 99%
2xxx Miedź
3xxx Mangan
4xxx Krzem
5xxx Magnez
6xxx Magnez i Krzem
7xxx Cynk
8xxx Pozostałe stopy

 

Norma PN-EN 1706:2001 podaje oznaczenia procesów obróbki cieplnej produktów. Są one następujące:

  • F – produkt wytworzony,
  • O – produkt wyżarzony,
  • Tl – produkt schłodzony z podwyższonej temperatury i naturalnie starzony,
  • T4 – produkt przesycony i naturalnie starzony w razie potrzeby,
  • T5 – produkt schłodzony z podwyższonej temperatury i sztucznie starzony,
  • T6 – produkt przesycony i sztucznie starzony,
  • T64 – produkt przesycony i sztucznie starzony w temperaturze dla stanu podstawowego,
  • T7 – produkt przesycony i sztucznie starzony (stabilizowany).

W ofercie WOLFTEN posiadamy następujące gatunki aluminium: 7050, 2024, 6061, 7075, 7010, 7020, 4032, 2618A, 2196. Produkty w naszej ofercie spełniają różne wymagania zgodne z normami, m.in. ABS, QQA, AMS, ASNA, LN, ASTM.

Aluminium 7050

Seria 7xxx to twarde i wytrzymałe stopy aluminium z cynkiem i magnezem. Stopy aluminium z tej grupy posiadają najwyższą wytrzymałość spośród wszystkich stopów aluminium – jest ona porównywalna ze stalami konstrukcyjnymi. Gatunek aluminium 7050 jest szeroko wykorzystywany w przemyśle lotniczym. Jest odpowiedni do zastosowań, w których wymagana jest minimalna konserwacja oraz dobra wytrzymałość. Jest powszechnie stosowany w elementach samolotów, takich jak: ramy kadłuba, czy inne elementy konstrukcyjne. Gatunek ten zyskał znaczną popularność od czasu wprowadzenia komercyjnych konstrukcji lotniczych po II wojnie światowej oferując projektantom bardzo dużą wytrzymałość, niskie koszty produkcji i niskie ryzyko wymiany elementów. Stop 7050, podobnie jak cała seria 7xxx, wykorzystywany jest w konstrukcjach wymagających wysokiej wytrzymałości.

Płyty aluminiowe 7050, ze względu na zachowanie wytrzymałości w większych grubościach, są obecnie częściej używane w zastosowaniach lotniczych, niż gatunek 7075 (zwłaszcza w zakresie grubości 3-6 cala). Ponadto, stop 7050 wykazuje lepszą wytrzymałość, odporność na korozję i odporność na korozję naprężeniową. Jest także znacznie mniej wrażliwy na hartowanie niż większość innych stopów lotniczych oraz lepiej zachowuje swoje właściwości wytrzymałościowe niż inne stopy o wysokiej wytrzymałości przy większych grubościach. Stopy z serii 7xxx są wykorzystywane również w zastosowaniach przemysłu kosmicznego.

Skład chemiczny [%]

Stop 7050 Mg Mn Fe Si Cu Zn Cr Ti Zr Inne Inne razem Al
1.9 – 2.6 ≤ 0.10 ≤ 0.15 ≤ 0.12 2.0 – 2.6 5.7 – 6.7 ≤ 0.04 ≤ 0.06 0.08 – 0.15 ≤ 0.05 ≤ 0.15 reszta

Normy

Zastosowanie

EN 7050
WL 3.4144
TEMPER T7451/T7651
ABS 5323/5324
  • Ramy kadłuba
  • Przegrody
  • Powłoki skrzydeł
  • Konstrukcje lotnicze
  • Zastosowania w elementach montażowych w samolotach komercyjnych i wojskowych

Aluminium 7075 / 7175

Stop aluminium 7075 charakteryzuje się wysokimi właściwościami wytrzymałościowymi, świetną przewodnością cieplną i średnią odpornością na korozję. Bardzo łatwo daje się skrawać oraz polerować. Idealnie nadaje się do obróbki elektroerozyjnej. Stosowany jest na formy wtryskowe, formy na tworzywa piankowe, płyty, podstawy, głowice prowadzące itp.

Wiele właściwości oferowanych przez aluminium 7075 sprawia, że jest to świetny wybór do uniwersalnego zastosowania w różnych gałęziach przemysłu, pozostając jednocześnie ulubionym materiałem w przemyśle lotniczym, morskim i transportowym ze względu na doskonały stosunek wytrzymałości do masy.

Skład chemiczny [%]

Stop 7075 Mg Mn Fe Si Cu Zn Cr Ti Zr + Ti Inne Inne razem Al
2.10 – 2.90 ≤ 0.30 ≤ 0.50 ≤ 0.40 1.20 – 2.00 5.10 – 6.10 0.18 – 0.28 ≤ 0.20 ≤ 0.25 ≤ 0.05 ≤ 0.15 reszta

Normy

Zastosowanie

EN 7075/7175
WL 3.4364
TEMPER T7351/T651
ABS 5064
DIN AlZnMgCu1,5
GOST -(~W95)
  • Komponenty rowerowe
  • Produkcja narzędzi
  • Przekładnie zwykłe i ślimakowe
  • Części pocisków
  • Części zaworów regulacyjnych w samolotach komercyjnych
  • Osprzęt lotniczy i obronny
  • Dolne komory zamkowe karabinów szturmowych
  • Karabiny precyzyjne, np. M-16

Aluminium 7010

Aluminium 7010 jest stopem aluminium serii 7xxx, którego głównym dodatkiem stopowym jest cynk. Jest on przeznaczony do pierwotnego formowania w wyroby plastyczne. Stop aluminium 7010 zapewnia równowagę między właściwościami mechanicznymi (wytrzymałość, wytrzymałość na zmęczenie) a odpornością na korozję naprężeniową. Stop 7010 stosowany jest w przemyśle lotniczym do produkcji części o bardzo dużej wytrzymałości.

Spośród stopów aluminium do przeróbki plastycznej, stop aluminium 7010 wyróżnia się stosunkowo dużą zawartością cynku (Zn) oraz niklu (Ni). Cynk jest stosowany w celu uzyskania znacznego wzrostu wytrzymałości kosztem zwiększonej podatności na pękanie korozyjne naprężeniowe. Między innymi ogranicza to jego spawalność. Nikiel jest używany w celu zwiększenia wytrzymałości mechanicznej w podwyższonych temperaturach oraz w celu zmniejszenia rozszerzalności cieplnej, jednak może zwiększyć przez to podatność na korozję wżerową.

Skład chemiczny [%]

Stop 7010 Mg Mn Fe Si Cu Zn Cr Ti Ni Zr Inne Inne razem Al
2.10 – 2.60 ≤ 0.10 ≤ 0.15 ≤ 0.12 1.50 – 2.00 5.70 – 6.70 ≤ 0.05 ≤ 0.06 ≤ 0.05 0.10 – 0.16 ≤ 0.05 ≤ 0.15 reszta

Normy

Zastosowanie

EN 7010
WL 3.4394
TEMPER T7451/T7651
ABS 5323
DIN AlZn6MgCu
  • Elementy o wysokiej wytrzymałości stosowane w przemyśle lotniczym
  • Odkuwki matrycowe zamknięte dla przemysłu lotniczego
  • Duże kute pręty dla przemysłu lotniczego

Aluminium 7020

Aluminium 7020 jest stopem z serii 7xxx, którego skład wyróżnia się stosunkowo dużą zawartością cynku (Zn), a także cyrkonu (Zr). Cynk jest stosowany w celu uzyskania znacznego wzrostu wytrzymałości kosztem zwiększonej podatności na pękanie korozyjne naprężeniowe. Z powodu wysokiej wytrzymałości obróbka plastyczna bywa utrudniona – podczas gięcia może dochodzić do pęknięć i złuszczeń, co ogranicza spawalność. Cyrkon służy do podwyższenia temperatury rekrystalizacji stopu, co powoduje wzrost temperatury, w której stop może być używany bez trwałej utraty właściwości mechanicznych, jednak może mieć najniższą wytrzymałość na rozciąganie spośród całej serii stopów 7xxx. Stop 7020 posiada dużą wytrzymałość zmęczeniową, a także jest podatny na obróbkę skrawaniem.

Skład chemiczny [%]

Stop 7020 Mg Mn Fe Si Cu Zn Cr Zr Inne Inne razem Al
1.00 – 1.40 0.05 – 0.50 ≤ 0.40 ≤ 0.35 ≤ 0.20 4.00 – 5.00 0.10 – 0.35 0.08 – 0.25 ≤ 0.05 ≤ 0.15 reszta

Normy

Zastosowanie

EN 7020
WL 3.4335
TEMPER T6
DIN AlZn4,5Mg1
GOST 1915
  • Elementy konstrukcji spawanych
  • Pojazdy
  • Dźwigi i podnośniki
  • Elementy konstrukcji dachowych
  • Mosty

Aluminium 2024

2024 to stop aluminium, którego głównym dodatkiem stopowym jest miedź. Charakteryzuje się on dobrą skrawalnością i możliwością łatwego wykończenia powierzchni. Jest to materiał o dużej wytrzymałości i odpowiedniej plastyczności. W dużej mierze zastąpił on gatunek 2017 w zastosowaniach konstrukcyjnych.
Znajduje zastosowanie głównie w rozwiązaniach wymagających wysokiego stosunku wytrzymałości do wagi, a także dobrej odporności na zmęczenie. Jest spawalny tylko poprzez zgrzewanie tarciowe i ma średnią skrawalność. Ze względu na słabą odporność na korozję jest często platerowany aluminium lub Al-1Zn w celu ochrony, chociaż może przez to stracić wytrzymałość zmęczeniową. Stop aluminium 2024 jest powszechnie wytłaczany, a także dostępny w formie arkuszy i płyt alclad.

Skład chemiczny [%]

Stop 2024 Mg Mn Fe Si Cu Zn Cr Ti Zr + Ti Inne Inne razem Al
1.20 – 1.80 0.30 – 0.90 ≤ 0.50 ≤ 0.50 3.80 – 4.90 ≤ 0.25 ≤ 0.10 ≤ 0.15 ≤ 0.20 ≤ 0.05 ≤ 0.15 reszta

Normy

Zastosowanie

EN 2024
WL 3.1364
TEMPER T0/T3/T351
ABS 5032, 5044
DIN AlCu4Mg1
GOST D16
  • Osprzęt samolotowy
  • Koła zębate i wały
  • Części zegarów
  • Części komputerowe
  • Sprzęgła
  • Części bezpieczników
  • Korpusy zaworów hydraulicznych
  • Amunicja
  • Tłoki
  • Części prostowników
  • Przekładnie ślimakowe
  • Sprzęt weterynaryjny i ortopedyczny

Aluminium 6061

Stop aluminium 6061 to utwardzany cieplnie stop o zazwyczaj średniej wytrzymałości. Charakteryzuje się bardzo dobrą odpornością na korozję i bardzo dobrą spawalnością, mimo obniżonej wytrzymałości w strefie spoiny. Ma średnią wytrzymałość zmęczeniową. Posiada dobrą plastyczność na zimno w stanie T4, ale ograniczoną plastyczność w stanie T6. Jego własności w dużej mierze zależą od stanu utwardzenia. Nie nadaje się do bardzo złożonych przekrojów.

Stop EN AW-6061 wykorzystywany jest w przemyśle lotniczym, morskim, samochodowym, a także spożywczym. Zamiennikiem dla niego może być stop EN AW-2024, który jest znacznie mocniejszy, lecz stop EN AW-6061 cechuje się lepszą obrabialnością i jest bardziej odporny na korozję.

Skład chemiczny [%]

Stop 6061 Mg Mn Fe Si Cu Zn Cr Ti Inne Inne razem Al
0.80 – 1.20 ≤ 0.15 ≤ 0.70 0.40 – 0.80 0.15 – 0.40 ≤ 0.25 0.04 – 0.35 ≤ 0.15 ≤ 0.05 ≤ 0.15 reszta

Normy

Zastosowanie

EN 6061
WL 3.3214
TEMPER T0/T651/T451
DIN AlMg1CuSi
GOST AD-33
  • Zastosowania lotnicze, w tym powłoki wirników helikopterów
  • Autokary kolejowe
  • Ramy do samochodów ciężarowych
  • Statki i motorówki
  • Mosty i mosty wojskowe
  • Nity
  • Przemysł spożywczy

Aluminium 4032

Stop aluminium 4032 to produkt, który zapewnia doskonałą wytrzymałość zarówno w niskich, jak i w wysokich temperaturach. Materiał ten jest popularny w zastosowaniach obejmujących komponenty silników wyścigowych, tłoki, elementy podwozia oraz wszelkie zastosowania, które wymagają uzyskania lepszych osiągów w wyższych temperaturach.

Dodatek krzemu zwiększa ogólną wytrzymałość stopu kosztem ogólnej plastyczności. Dodatek niklu zmniejsza rozszerzalność cieplną, jednocześnie zwiększając wytrzymałość mechaniczną, chociaż możliwa jest przy tym podatność na korozję wżerową. Stop 4032 oferuje najwyższą wytrzymałość na rozciąganie ze wszystkich stopów aluminium z serii 4xxx. Gatunek ten zapewnia dobrą skrawalność, a do jego obróbki zalecamy smarowanie olejem. Gatunek 4032 można spawać metodą spawania łukowego lub w osłonie gazów obojętnych. Jest on bardzo odporny na ścieranie.

Skład chemiczny [%]

Stop 4032 Mg Ni Fe Si Cu Zn Cr Inne Inne razem Al
0.80 – 1.30 0.50 – 1.30 ≤1.0 11.0 – 13.5 0.50 – 1.30 ≤ 0.25 ≤ 0.10 ≤ 0.05 ≤ 0.15 reszta

Normy

Zastosowanie

EN 4032
TEMPER T06/T651
DIN AlSi12.5MgCuNi
  • Produkcja tłoków
  • Elementy do zastosowań wysokociśnieniowych i wysokotemperaturowych
  • Przemysł energetyczny
  • Rurociągi wodociągowe
  • Elektrownie jądrowe
  • Wymienniki ciepła

Aluminium 2618A

Stop aluminium 2618A nadaje się do obróbki cieplnej. Posiada wysoką wytrzymałość zmęczeniową, a także dobrą skrawalność i odporność na wysokie temperatury. Głównym dodatkiem stopowym jest w nim miedź , która sprawia, że jest on bardzo plastyczny, a także dostatecznie odporny na korozję. Stop 2618A powszechnie stosowany do tłoków i obracających się części samolotów ze względu na możliwość pracy w wyższych temperaturach.

Aluminium 2618 jest także znane wśród entuzjastów motoryzacji. Aluminiowe tłoki wykonane z tego materiału mają zdolność do pochłaniania dużej ilości ekstremalnego ciepła przy minimalnych uszkodzeniach. AL 2618 składa się głównie z aluminium, miedzi, żelaza, magnezu i niklu.

Skład chemiczny [%]

Stop 2618A Mg Mn Fe Si Cu Zn Ni Ti Zr + Ti Inne Inne razem Al
1.2 – 1.8 ≤0.25 0.9 – 1.4 0.15 – 0.25 1.8 – 2.7 ≤ 0.15 0.8 – 1.4 ≤ 0.20 ≤ 0.25 ≤ 0.05 ≤ 0.15 reszta

Normy

Zastosowanie

EN 2618A
WL 3.1924
TEMPER T351/T651/T851
DIN AlCu2Mg1,5Ni
  • Elementy konstrukcyjne o dużej wytrzymałości
  • Urządzenia przemysłowe
  • Sprzęt elektroniczny
  • Pojazdy wojskowe
  • Odkuwki do samochodów ciężarowych i maszyn (hydrauliczne itp.)
  • Komponenty lotnicze i obronne: tłoki, wirujące części samolotów
  • Wysokowydajne zastosowania w samochodach